Oppsummering av samtalen – skape trygghet

Iblant løper samtalen løpsk uten at samtalelederen får mulighet til å bryte inn. Da kan en oppsummering av samtalen hjelpe deltagerne med å orientere seg, og det kan også bidra til å roe ned sinte eller opprørte deltagere.

Det kan være vanskelig å avbryte en pågående samtale, men en god oppsummering av det som er sagt, gir deltagerne et bedre perspektiv og en mulighet til å velge hvordan de vil gå videre.

Her får du noen tips som kan hjelpe deg med å gjøre en god oppsummering:

  • Samtlige punkter (samtaleemner) skal inkluderes, både de deltagerne er enige om, og de som de er uenige om.
  • Når deltagere er uenige om et punkt, må det gjøres rede for begge sider eller alle perspektiver.
  • Snakk direkte til deltagerne: du/dere sier … og IKKE han/hun/de sier …
  • Bruk om mulig samme språk som deltagerne.
  • Ikke bruk eufemismer eller endre på innholdet i det deltagerne har sagt.
  • Formålet med en oppsummering er at ulike holdninger skal komme tydeligere frem.

Kommentarer inaktiverade.