Hvordan forbereder du deg på en eventuell konflikthåndtering?

Det er viktig at du er bevisst på din rolle som prosessleder. Er det å løse konflikter og skape enighet blant deltagerne? Antageligvis ikke: En slik prosess krever en megler eller konfliktløser.

  • Se konflikter og motsetninger i dialogen som muligheter – ikke som problemer.
  • Ved å vise at du setter pris på ulike perspektiver og negative kommentarer kan du unngå at samtalen sporer av.
  • Sinte kommentarer og meningsutvekslinger i en dialogprosess tyder på konflikt. Behold roen, og prøv å ta tilbake ordet (noe som kan være vanskelig iblant).
  • Etter et langt innslag eller sint kommunikasjon mellom to eller flere personer kan du benytte metoden oppsummering.
  • Begynn med å si noe slikt som: Det er tydelig at dette vekker sterke følelser … Det ser ut til at dette er viktig for deg/dere … Er det én enkelt kommentar, kan du benytte deg av speiling.
  • Fortsett ved å si at du som prosessleder mener det også er viktig å ta opp vanskelige spørsmål. Dersom deltagerne synes det er greit, kan du ta det med i underlaget for beslutningen.

Punktene ovenfor har vist seg å roe ned deltagere og redusere spenninger i rommet.

Kommentarer inaktiverade.